søndag den 13. oktober 2013

IKT i undervisningen -Rum for forstyrrelse eller fordybelse?



I den amerikanske mesterforfatter Jonathan Franzens seneste essay-samling ”længere væk” (2013) spiller digitale medier en vis rolle. I essayet ”I just called to say i love you” skriver Franzen om en glidende overgang fra en nikotinkultur til en mobilkultur “Den ene dag stod børnene omkring den første I skolegården der havde en pakke Prince, den næste dag var det den der havde en farveskærm. Det ene øjeblik klikkede passagererne med deres lightere i samme sekund de var steget af et fly, i det næste øjeblik, er de i gang med at tænde deres mobiltelefoner”. Jeg vil i denne sammenhæng ikke komme nærmere ind på hvilke behov der dækkes af nikotinen eller mobilen, men blot konstatere at tiltrækningskraften og afhængigheden er enorm. Ud fra et læringsperspektiv vil jeg yderligere inddrage Ipad, pc osv. og reflektere over hvilke potentielle forstyrrelser digitale medier indebærer i undervisningssammenhænge. I tidskriftet "Gymnasieforskning" (nr 1. sept 2013, gymnasieforskning.dk), viser en undersøgelse foretaget blandt lærere og elever i gymnasiet at frustrationen over spil- og Facebook-forstyrrelser i gymnasiet er stor, både blandt lærere og elever, og at "71 % af de adspurgte lærere vurderer at elevernes koncentration ofte eller nærmest hele tiden forstyrres af facebook, spil eller anden form for ”it-baseret tidsfordriv” i timerne" (ibid. s. 13)

Som studerende på MIL, var jeg på intro-seminaret på Aalborg Universitet, for en gang skyld placeret på en anden side af katederet end jeg er vant til som underviser. Jeg havde (helt legalt) min bærbare pc tændt under alle oplæg og havde ligeledes min Iphone liggende fremme. Jeg tog flittigt noter i forbindelse med oplæggene, og gik ind på de programmer/hjemmesider der blev præsenteret af underviserne og løste de opgaver der blev stillet. Jeg oplevede at jeg var aktiv og deltagende i undervisningen. Parallelt med dette må jeg tilstå at jeg i løbet af seminardagene, en del gange besøgte bl.a. onside.dk, gaffa.dk, pitchfork.com, politiken.dk, dmi.dk, bruun-rasmussen.dk, facebook, ligesom jeg sendte et antal sms’er til familien samt nogle arbejdsrelaterede e-mails. Besøg og aktiviteter, der ikke umiddelbart havde relation til uddannelsens læringsindhold.

Da jeg lørdag eftermiddag sad i toget på vej hjem til København, reflekterede jeg en del over mit læringsudbytte. Man kan sige at min brug af digitale medier i undervisningen havde forstyrret en klassisk konvergent lineær tænkning, og at mit læringsudbytte var knyttet til divergent tænkning ( se fx ”Den kreative platform i skolen”, udgivet af forskningscenter for den kreative platform, 2010 for denne skelnen:


Parallelt kan man tale om en ‘rhizomatisk didaktik’ og et ‘rhizomatisk læringsudbytte’.  "As a model for culture, the rhizome resists the organizational structure of the root-tree system which charts causality along chronological lines and looks for the original source of 'things' and looks towards the pinnacle or conclusion of those 'things.' A rhizome, on the other hand, is characterized by 'ceaselessly established connections between semiotic chains, organizations of power, and circumstances relative to the arts, sciences, and social struggles” http://en.wikipedia.org/wiki/Rhizome_(philosophy)

Og netop dette giver vel en del mening i forhold til senmoderne bevidstheds- og tilegnelsesformer. Billedet af det sammenfiltrede og hyperkomplekse rodnet i modsætning til den enkle træstruktur siger noget om de udfordringer vi som undervisere og lærende står over for. De mulige sammenhænge mellem umiddelbart adskilte vidensområder og erfaringer. De to forskere Michael Paulsen og Jesper Tække konstaterer i forbindelse med  forskningsprojektet Socio Media Education Experiment om brug af sociale medier i undervisningen; ”If you can’t beat them join them” og eksperimenterer med bl.a. med et ”Twitter- og wiki-påbud:Lærerne skal bruge elevernes sociale medieforbrug aktivt i undervisningen. Lærere i alle fag skal få eleverne til at sende korte tekster via Twitter (mikro-blogging),og eleverne skal opdatere og dele deres viden via wikis, som er et redskab til at dele noter”. http://www.gymnasieforskning.dk/wp-content/uploads/2013/09/GF01_enkeltsidet.pdf

Om dette projekt løser problemet med forstyrrelser i undervisningen giver indeværende lille refleksion ikke svar på. Jeg har forsøgt at reflektere over den divergente tænknings potentialer og problemer i forhold til egen læring og læring generelt. Potentialer i forhold til en mere nuanceret og personlig tilgang til videnskonstruktioner og læring, problemer i forhold til en overfladisk tilgang, hvor kreativ og overfladisk montage i opgaveløsninger, kan spærre for fordybelse, og i stedet indbyde til begrebs- perspektiv- og namedropping.

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar