I den
amerikanske mesterforfatter Jonathan Franzens seneste essay-samling ”længere
væk” (2013) spiller digitale medier en vis rolle. I essayet ”I just called to
say i love you” skriver Franzen om en glidende overgang fra en nikotinkultur
til en mobilkultur “Den ene dag stod børnene omkring den første I skolegården
der havde en pakke Prince, den næste dag var det den der havde en farveskærm. Det
ene øjeblik klikkede passagererne med deres lightere i samme sekund de var
steget af et fly, i det næste øjeblik, er de i gang med at tænde deres
mobiltelefoner”. Jeg vil i denne sammenhæng ikke komme nærmere ind på hvilke
behov der dækkes af nikotinen eller mobilen, men blot konstatere at
tiltrækningskraften og afhængigheden er enorm. Ud fra et læringsperspektiv vil
jeg yderligere inddrage Ipad, pc osv. og reflektere over hvilke potentielle
forstyrrelser digitale medier indebærer i undervisningssammenhænge. I
tidskriftet "Gymnasieforskning" (nr 1. sept 2013,
gymnasieforskning.dk), viser en undersøgelse foretaget blandt lærere og elever
i gymnasiet at frustrationen over spil- og Facebook-forstyrrelser i gymnasiet
er stor, både blandt lærere og elever, og at "71 % af de adspurgte lærere
vurderer at elevernes koncentration ofte eller nærmest hele tiden forstyrres af
facebook, spil eller anden form for ”it-baseret tidsfordriv” i timerne"
(ibid. s. 13)
Som
studerende på MIL, var jeg på intro-seminaret på Aalborg Universitet, for en
gang skyld placeret på en anden side af katederet end jeg er vant til som
underviser. Jeg havde (helt legalt) min bærbare pc tændt under alle oplæg og
havde ligeledes min Iphone liggende fremme. Jeg tog flittigt noter i
forbindelse med oplæggene, og gik ind på de programmer/hjemmesider der blev præsenteret
af underviserne og løste de opgaver der blev stillet. Jeg oplevede at jeg var
aktiv og deltagende i undervisningen. Parallelt med dette må jeg tilstå at jeg
i løbet af seminardagene, en del gange besøgte bl.a. onside.dk, gaffa.dk, pitchfork.com,
politiken.dk, dmi.dk, bruun-rasmussen.dk, facebook, ligesom jeg sendte et antal
sms’er til familien samt nogle arbejdsrelaterede e-mails. Besøg og aktiviteter,
der ikke umiddelbart havde relation til uddannelsens læringsindhold.
Da jeg
lørdag eftermiddag sad i toget på vej hjem til København, reflekterede jeg en
del over mit læringsudbytte. Man kan sige at min brug af digitale medier i
undervisningen havde forstyrret en klassisk konvergent lineær tænkning, og at mit
læringsudbytte var knyttet til divergent tænkning ( se fx ”Den kreative
platform i skolen”, udgivet af forskningscenter for den kreative platform, 2010
for denne skelnen:
Parallelt
kan man tale om en ‘rhizomatisk didaktik’ og et ‘rhizomatisk læringsudbytte’. "As
a model for culture, the rhizome resists the organizational structure of the
root-tree system which charts causality along chronological lines and looks for
the original source of 'things' and looks towards the pinnacle or conclusion of
those 'things.' A rhizome, on the other hand, is characterized by 'ceaselessly
established connections between semiotic chains, organizations of power, and
circumstances relative to the arts, sciences, and social struggles” http://en.wikipedia.org/wiki/Rhizome_(philosophy)
Og netop
dette giver vel en del mening i forhold til senmoderne bevidstheds- og
tilegnelsesformer. Billedet af det sammenfiltrede og hyperkomplekse rodnet i
modsætning til den enkle træstruktur siger noget om de udfordringer vi som
undervisere og lærende står over for. De mulige sammenhænge mellem umiddelbart
adskilte vidensområder og erfaringer. De to forskere Michael Paulsen og Jesper
Tække konstaterer i forbindelse med forskningsprojektet Socio Media
Education Experiment om brug af sociale
medier i undervisningen; ”If you can’t beat them join them” og eksperimenterer
med bl.a. med et ”Twitter- og wiki-påbud:Lærerne skal bruge
elevernes sociale medieforbrug aktivt i undervisningen. Lærere i alle fag skal
få eleverne til at sende korte tekster via Twitter (mikro-blogging),og
eleverne skal opdatere og dele deres viden via wikis, som er et redskab
til at dele noter”. http://www.gymnasieforskning.dk/wp-content/uploads/2013/09/GF01_enkeltsidet.pdf
Om dette projekt
løser problemet med forstyrrelser i undervisningen giver indeværende lille
refleksion ikke svar på. Jeg har forsøgt at reflektere over den divergente
tænknings potentialer og problemer i forhold til egen læring og læring
generelt. Potentialer i forhold til en mere nuanceret og personlig tilgang til
videnskonstruktioner og læring, problemer i forhold til en overfladisk tilgang,
hvor kreativ og overfladisk montage i opgaveløsninger, kan spærre for
fordybelse, og i stedet indbyde til begrebs- perspektiv- og namedropping.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar