I Tolkiens ”Hobitten” har hobitten Bilbo
Sækker det som bekendt, trygt og godt i sit hyggelige hus og trygge omgivelser,
indtil troldmanden Gandalf en dag banker på døren, og lokker ham med på et
farefuldt eventyr ud i det ukendte..
Som ny studerende på MIL på modulet
IKT-baserede læreprocesser har jeg løbende associeret til Bilbos situation,
ikke at jeg kan påstå at jeg har det trygt i min professionelle hverdag, hvor
det senmoderne arbejdslivs betingelser stort set aldrig tilbyder en
grundlæggende tryghedsfølelse, men dog alligevel har jeg i en lang periode
færdes i det samme hus, undervist i det samme fag og pensum, haft de samme
kolleger osv.
For mit vedkommende har det
farefulde eventyr bestået i at skulle forholde mig til en ny faglig
terminologi, at skulle løse studieopgaver i uvant form og forum, og ikke mindst
at skulle indgå i gruppearbejde via Google Hangout.
Når voksne lærer, lærer de kun det
de ønsker at lære skriver Knud Illeris et sted, I forhold til min læreproces i
denne sammenhæng, har jeg måske ubevidst forsøgt at opretholde ligevægt ved at
fokusere mere på læreprocessuelle problematikker end på de specifikt
IKT-relaterede. Henvisende til Piaget, skriver Hermansen at assimilative aktiviteter tenderer”….mod at
indpasse det nye eller udfordrende til det individet i forvejen kan” (Hermansen
”Læringens univers” s. 41) , 1996) hvis jeg ikke havde indgået i
studiegruppe-arbejdet, var det nok stoppet her, og ligesom hvis Bilbo var
blevet hjemme, havde alt været trygt og godt.
Men netop dette samarbejde har til en vis grad ført mig ud i
akkomodationsprocesser, hvor skemaer er blevet omstrukturerede eller nydannede.
Psykologen Mogens Hansen fremhæver i forhold til voksenlæring og zonen for
nærmeste udvikling, at der i arbejdsgrupper og studiegrupper findes en særlig
dynamik for skabende virksomhed. ”..Grupper der sammensættes af personer med
ligeværdig kompetence men med forskellige specialer eller specialviden, ser ud
til at genere ny viden i langt højere grad end grupper der sammensættes af
personer med ligeværdig kompetence men med samme specialviden” (Hansen, ”At lære sammen med andre” s. 76 in:
”Voksnes læringsrum” 2005). I forhold til den studiegruppe jeg har indgået i,
har dette netop været tilfældet; at vi har været en gruppe hvor to af gruppens
medlemmer arbejder i folkeskolen og besidder en høj grad af specialviden om
skoleelever og digitale medier, og to resterende arbejder med voksne og
videreuddannelse med specialviden om læring og didaktik, og i mit tilfælde ikke
særligt veludviklet viden og erfaring i forhold til digitale redskaber. Disse
forskellige typer af specialviden, har i mine øjne ført os i retning af
generering af ny viden og nye eventyr mht. til at tænke innovativt om
IKT-baserede læreprocesser i forhold til vores respektive målgrupper.
Hvor var det godt, at Bilbo rejste ud ... :-)
SvarSlet